Vejret var koldt og blæsende, da de ni Mosquito-bombemaskiner fra Squadron 105 og 139 sneg sig over Nordsøen.
Flyene fra Bomber Commands eliteenhed Daylight Bomber Mosquito Wing var gået på vingerne kl. 14.27 på den britiske luftbase i Marham, og Royal Air Force havde spillet sit bedste kort: Siden premieren i 1941 havde Mosquitoen, en letvægtsmaskine med en tophastighed på godt 600 km i timen, bygget af udvalgte træsorter og drevet af to førsteklasses Rolls-Royce Merlin-motorer, vist sig uovertruffen til præcisionsangreb fra lav højde.
Besætningen i hvert fly udgjordes af blot to mand: piloten og en observatør.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Bliv abonnent på Politiken Historie
...og få adgang til hele artiklen og meget mere!
Læs mereAllerede abonnent? Log ind her