0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Sune Elskær
Foto: Sune Elskær
Podcast
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lyt til Kongerækkens nye podcastserie Kejsertyskland og kolonierne: Tysklands samling

Sammenlignet med andre europæiske lande fik Tyskland først sent kolonier. Det gik forrygende for Tyskland, så hvorfor var de overhovedet interesseret i områder fjernt fra hjemlandet?

Podcast
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kongerækken hos Politiken Historie

Lyt til Kongerækkens nye podcastserie: Hvorfor var Tyskland overhovedet interesseret i områder fjernt fra hjemlandet?
Lyt til Kongerækkens nye podcastserie: Hvorfor var Tyskland overhovedet interesseret i områder fjernt fra hjemlandet?

Henter…

Inden 1871 var ’Tyskland’ et kludetæppe af konkurrerende små og store stater i hjertet af Europa. Magtpolitisk havde tyskerne kun begrænsede ting at sige, men kulturelt havde man høje tanker om sig selv.

Lande som Frankrig og Storbritannien viste flaget over hele verden. Tyskerne derimod kunne ikke prale af et stort kolonirige, men de var stadig interesserede i fjerne egne, især inspireret af naturforskeren Alexander von Humboldts rejser over hele verden.

I den tyske museumsverden havde man også fået øjnene op for de fremmede kulturers kunstneriske potentiale. Store etnografiske samlinger med forskellige eksotiske kunstgenstande, skød derfor op og voksede eksplosivt i årene frem mod 1871. Her fik almindelige mennesker såvel som kunstnere øjnene op for fremmedartede kulturers formåen.

Dette er første af fem afsnit i Kongerækken hos Politiken Histories nye podcastserie om racisme i kunst og samfund i det 19. og 20. århundredes Tyskland.

Serien udkommer i samarbejde med Statens Museum for Kunst. Politiken Historie har haft fuld redaktionel frihed.

Annonce