0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Sune Elskær
Foto: Sune Elskær
Podcast
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lyt til fjerde afsnit af Kongerækkens nye podcastserie: Menneskeudstillinger og finkultur

Var interessen for ’naturfolkene’ i Tyskland og resten af Europa udtryk for respekt for fremmede kulturer eller chauvinistisk arrogance? Med populærkulturens gennembrud i massesamfundene blev koloniale motiver meget populære i store dele af Europas befolkning.

Podcast
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kongerækken hos Politiken Historie

Kejsertyskland og kolonierne #4: Menneskeudstillinger og finkultur
Kejsertyskland og kolonierne #4: Menneskeudstillinger og finkultur

Henter…

Omkring år 1900 opstod begrebet fritid for alvor – men uden de underholdningsmuligheder vi kender i dag såsom radio, film og tv. I stedet tog man ud til dans på kabaret, i teatret, til sport eller i zoologisk have. Eller til menneskeudstilling, en af periodens virkelig populære tiltag.

De udstillede mennesker fra kolonierne boede i oprindelige landsbyer og gik i indfødt tøj. Men myndighederne blev snart nervøse ved historier om seksuel kontakt mellem de udstillede og de besøgende. Så snart rejste gennemprofessionelle trupper Tyskland tynd, så man ikke fik blandet menneskeracerne sammen.

Efter Tysklands nederlag i 1919 blev det tyske Rhinland besat, bl.a. af franske kolonisoldater fra Senegal. Pludselig var den hvide mand underlagt den sorte, hvilket gav anledning til massiv frustration i højreorienterede kredse, der anså ydmygelsen for at være en del af et jødisk komplot.

Dette er det fjerde ud af fem afsnit i Kongerækken hos Politiken Histories nye podcastserie om racisme i kunst og samfund i det 19. og 20. århundredes Tyskland.

Serien udkommer i samarbejde med Statens Museum for Kunst. Politiken Historie har haft fuld redaktionel frihed.

Læs mere:

Annonce