Ted Wood blev derpå hentet om bord i den danske fregat. Her vedgik han, at han været på grænsen til færøsk territorialfarvand, men forklarede, at det var sket ved et uheld, mens Red Crusader cirklede rundt for at klare sit trawl.
Hans forklaring blev ikke vurderet sandsynlig, og Ted Wood fik besked på, at han og hans skib var tilbageholdt, mistænkt for at have fisket ulovligt i færøsk farvand. Red Crusader skulle derfor følge med Niels Ebbesen til Thorshavn, hvor den lokale ret skulle afgøre, om trawleren havde fisket på ulovligt område, og hvad Ted Wood i så fald skulle betale i bøde for dette. En dom i en sådan sag betød normalt, at Red Crusaders fangst og fangstredskaber ville blive konfiskeret, og skibets ejer idømt en større bøde.
Ted Wood fik samtidig besked på, at to af fregattens besætningsmedlemmer ville følge med ham retur til Red Crusader for at sikre, at trawleren fulgte med Niels Ebbesen til Thorshavn. Boardingholdet, der bestod af skibets fiskeriofficer, den 30-årige søløjtnant Hjalgrimur S.T. Bech og den 19-årige korporalelev og signalgast Ole A.J. Kropp, skulle have omfattet en tredje mand, men han var for søsyg til at deltage. Hvad der skulle få stor betydning for de følgende begivenheder var, at hverken Bech eller Kropp var bevæbnet.
Det var resultatet af en aftale, som kommandørkaptajn Sølling på Søværnets vegne havde indgået med chefen for den britiske fiskeriinspektion i Nordatlanten. Briterne havde klaget over, at de danske boardinghold ved Færøerne kom om bord i trawlerne »bevæbnet til tænderne, som om man var i krig med Storbritannien«, og Sølling og han var derfor blevet enige om, at Søværnet fremover kun ville sætte en symbolsk - og ubevæbnet - boardingstyrke om bord i opbragte trawlere.
RED CRUSADER VAR DEN første britiske trawler, som blev boardet efter indgåelsen af denne aftale. Ted Wood, som beskrives som meget nervøs under sit besøg om bord i Niels Ebbesen, gik med på at sejle sit skib til Thorshavn, og klokken cirka 23.40 29. maj satte de to skibe kurs mod den færøske hovedby, der lå 3-4 timers sejlads væk. De følgende timers sejlads forløb uden noget bemærkelsesværdigt, men da Red Crusader omkring klokken 2.50 passerede Kirkjubønes, det sidste næs inden Thorshavn, bad Wood pludselig søløjtnant Bech gå ned i chefslukafet, hvor trawlerens radiosender befandt sig. Herfra skulle Bech sende et signal til Niels Ebbesen om, at Wood havde ændret mening og alligevel ikke ville følge med til Thorshavn.
Bech opfattede indledningsvis Woods besked, som at Red Crusader ikke ville gå med ind i havnen, men da han efter klokken 2.58, efter at have sendt signalet, forsøgte at komme tilbage til trawlerens bro, opdagede han, at han var låst inde i chefslukafet. Samtidig mærkede Bech, hvordan Red Crusader vendte rundt og satte fuld fart på. Bech hamrede på døren, men til trods for at han kunne se flere af trawlerens besætningsmedlemmer gennem det lille vindue i døren, forblev den låst. Ubevæbnet som han var, havde han ikke mulighed for at bryde døren op. Dette meldte han klokken 3.05 til Niels Ebbesen med ordene: »Låst inde. Trawler stikker af«.
Bliv abonnent på Politiken Historie
...og få adgang til hele artiklen og meget mere!
Læs mereAllerede abonnent? Log ind her