En gang imellem er det hullerne i vores viden om historiske personer, der gør dem ekstra interessante. Manglende bevæggrunde for folks handlinger kan virke ustyrligt pirrende og få fantasien til at kværne løs – for hvad dælen tænkte folk mon på, da de gjorde, som de gjorde?
Sådan en skikkelse er Marie Grubbe, adelsdamen, der midt i 1600-tallet blev gift med en kongesøn, men endte på samfundets bund og siden har fået skønlitterære koryfæer som Steen Steensen Blicher, H.C. Andersen, J.P. Jacobsen og Juliane Preisler til at causere over, hvad der drev hende til handlinger, hvormed hun formøblede sin position i samfundets top.
Hendes livsforløb har også lokket Politiken Historie til Falster, hvor hun engang boede i det for længst forsvundne Borrehuset. Det er en blæsende og tåget dag, og da vi indleder dagens vandretur, kan det nærliggende Møn på den anden side af det smalle Grønsund ikke ses gennem tågen.
Vi går langs med diget vest for det gamle færgested, ind over markerne ved Næs, som huser Næsgaard Efterskole, og endelig nordpå langs kysten op mod Borrehuset. Fra sundet står en hård vind ind fra Møn, og bølgerne slår højt op på stranden langs vejen.
Denne dag er vejene helt affolkede, og den mystiske dis gør det lettere at leve sig ind i Marie Grubbes liv, der begyndte planmæssigt med hendes prestigefyldte ægteskab med kong Frederik III’s uægte søn Ulrik Frederik Gyldenløve.
Men ægteskabet var ikke lykkeligt. Efter 10 år blev de skilt på grund af Maries serieutroskab med en skriverkarl og en fransk diplomat. Hendes næste ægteskab med en vestjysk adelsmand gik ikke bedre. Marie Grubbe stak af med den simple ladefoged Søren Sørensen Møller, blev gjort arveløs og rakkede herefter rundt i Danmark og hertugdømmerne nu med sin tredje ægtemand, inden de to fandt bolig på Møn og siden i Borrehuset i det nordøstligste hjørne af Falster.
Selv om færgeruten for længst er sløjfet, hedder vejen stadig Gammel Færgevej. Her, langt fra de bonede gulve på Københavns Slot, slog Marie Grubbe sig i 1706 ned for sammen med sin Søren at betjene overfarten mellem Falster og Møn.
Bliv abonnent på Politiken Historie
...og få adgang til hele artiklen og meget mere!
Læs mereAllerede abonnent? Log ind her