0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Det Kongelige Biblioteks billedsamling
Foto: Det Kongelige Biblioteks billedsamling

Natten mellem 16. og 17. januar 1772 var det slut for Struensee, der bogstavelig talt blev taget på sengen. Den temperamentsfulde oberst Köller, der var en af hovedpersonerne i teaterfejden, var til stede ved arrestationen.

250-året for den danske trykkefrihed: Den ny offentlighed udløste tilskuerkrig i teatret

For 250 år siden bragte den unge jurist Peder Rosenstand-Goiske næsten Kongens København på oprørets rand. Han brugte Struensees nye ytringsfrihed til at kritisere Det Kongelige Teater og dets direktør.

FOR ABONNENTER

Hændelserne havde deres udspring på Det Kongelige Teater, hvor forfatteren Niels Krog Bredal som nyudnævnt direktør for teateret satte sit eget syngestykke ’Tronfølgen i Sidon’ op som start på efterårssæsonen 1771. Musikken til stykket var af komponisten Giuseppe Sarti og havde tidligere været spillet i april samme år.

Det var næppe plot og handling, der gjorde stykket populært, men snarere musikken. Mens trykkefrihedens gyldne forår gik i svang, gik københavnerne rundt og nynnede melodier fra det tilforladelige og klodsede stykke.

Læs eller lyt til resten af artiklen som abonnent på Politiken Historie

Introtilbud:

6 måneder for 299 kr.