0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Erik Gleie/POLFOTO
Foto: Erik Gleie/POLFOTO

Sodavand i velfærdsstaten. Den socialdemokratiske socialminister Julius Bomholt får sig en sodavand ved indvielsen af Bispebjerg Kulturcenter i København. Oprindeligt var Bomholt teolog, men han skiltede ikke med det.

Velfærdsstaten er mere luthersk, end du tror

Velfærdsstatens socialdemokratiske foregangsmænd var kritiske over for kirken, men Luther spøger stadig i samfundets indretning.

Politiken Historie
FOR ABONNENTER

Tidligere var forskningen i velfærdsstatens opståen og opbygning stort set ’religionsblind’. Det er den ikke længere.

For eksempel har historikeren Uffe Østergaard håndfast konstateret følgende:

»De nordiske lande er lutherske. Ikke fra reformationen i 1536, men fra et tidspunkt i 1700-tallet, hvor de pietistiske vækkelsesbevægelser, der senere fik en politisk og økonomisk karakter, begyndte at vinde frem blandt de nordiske befolkninger. Det er muligt, at man her skal finde de nordiske velfærdsstaters baggrund, så deres etablering mindre skyldes eksistens af en særlig nordisk social struktur, men mere det forhold, at staterne er luthersk homogene«.