0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Den Hirschsprungske Samling
Foto: Den Hirschsprungske Samling

Den første version af ’Dronning Sofie Amalies død’ findes i dag i Den Hirschsprungske Samling. Midt i overdådig pragt og med sønnen Christian 5. ved sin side dør dronningen en smertefuld død af vattersot.

Et historisk maleri: Hævn over dronningen

Maleren Kristian Zahrtmann var nærmest besat af Leonora Christina, og på maleriet ’Dronning Sofie Amalies død’ tog han hævn over sit idols værste fjende, enkedronning Sofie Amalie.

Politiken Historie
FOR ABONNENTER

Kristian Zahrtmann (1843-1917) havde et eller andet med Leonora Christina (1621-1698). Igen og igen skildrede han den berømte datter af Christian 4., og han benyttede enhver lejlighed til at forsvare hendes omdiskuterede eftermæle.

Det kan derfor ikke overraske, at hans maleri af Leonora Christinas nemesis, enkedronning Sofie Amalie (1628-1685), var alt andet end flatterende.

Leonora Christina tilbragte på dronning Sofie Amalies ordre godt 22 år i fangenskab på Københavns Slot. Hun var anklaget for medvirken i ægtemanden Corfitz Ulfeldts (1606-1664) landsforræderi, og hun blev først løsladt efter Sofie Amalies død i 1685, hvorefter hun tilbragte sine sidste dage i Maribo Kloster.

Bliv abonnent på Politiken Historie

...og få adgang til hele artiklen og meget mere!

Læs mere