0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jakob Faurvig
Foto: Jakob Faurvig

1817-19. Bertel Thorvaldsen: ’Gratierne og Amor’, færdiggjort i marmor 1820-1823, 172,7 cm, Thorvaldsens Museum, A894.

Thorvaldsens gratier? Nej, dine!

Formålet med Thorvaldsens værker var ikke at promovere antikkens idealkrop, men i stedet at skabe rum for frie og selvstændige tanker.

Politiken Historie
FOR ABONNENTER

Billedkunsten har lang tradition for at promovere forestillingen om idealkroppen, og hos de fleste af os skvulper antikke statuer og renæssancemalerier af unge, slanke nøgne kvinder og mænd rundt i idealkroppenes ursuppe. Også statuer af den nyklassicistiske billedhugger Bertel Thorvaldsen (1770-1844) dukker op i dette billedreservoir.

Få adgang til alle artikler og de næste to udgaver af Politiken Historie

Kom i gang for kun 99 kr.

Køb abonnement

Annonce

Artiklen er låst – Sådan kommer du videre:
Du er her
Vil du have adgang?
NEJ
JA
Vil du tillade dataindsamling?
NEJ
JA
Køb abonnement

Som abonnent kan du tilpasse hvilken data, der indsamles.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Log ind

Læs videre på to måder:

Bliv abonnent
eller

God journalistik er ikke gratis. For at kunne læse denne artikel skal du tillade at dine data bruges til statistik og marketing.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.