0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Statens Museum for Kunst, Public Domain
Illustration: Statens Museum for Kunst, Public Domain

Jørgen Sonne. Morgen efter Slaget ved Isted 25. juli 1850. Malet 1876.

Efter krigen: Et historisk maleri - dagen efter slaget

Selv de blodigste krigshandlinger kan få et ideelt skær, når erindringen om krigen formes og farves af eftertiden. Det er Jørgen Sonnes maleri af sovende danske soldater efter slaget ved Isted i 1850 et eksempel på.

Politiken Historie
FOR ABONNENTER

Ifølge en fortærsket frase skal sandheden være det første offer i enhver krig. Men tiden efter krigen er ikke nødvendigvis mere sandhedssøgende, for nu opstår behovet for at genfortælle krigenes historie. Sejre og nederlag tages op til revision i lyset af nationens selvbillede. Jørgen Sonnes maleri ’Morgenen efter slaget ved Isted den 25. juli 1850’ er en glimrende demonstration af billedkunstens rolle, når det gælder om at forme erindringen om krig.

Scenen er Slesvig under Treårskrigen i 1848-50. Årene op til krigen havde været præget af en voksende nationalfølelse både i Danmark og i hertugdømmerne, og den slesvigholstenske selvstændighedstrang gav sig til sidst udslag i et forsøg på at oprette egen regering. I Danmark blev det tolket som oprør og udløste en kontant militær reaktion. Den d