0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Frederiksberg Stadsarkiv
Foto:: Frederiksberg Stadsarkiv

Bispeengbuen, der rejser sig på søjler på grænsen mellem Københavns og Frederiksberg Kommuner, chokerede de lokale beboere, da den blev opført i begyndelsen af 1970’erne.

Kontrafaktisk: Hvad nu, hvis det var lykkedes at gennemføre de vidtrækkende planer for København i årtierne efter Anden Verdenskrig?

Københavnerne hader Bispeengbuen, men der kunne have været langt flere højhuse og motorveje i hovedstaden.

Kontrafaktisk
FOR ABONNENTER

Efterkrigstidens aldrig realiserede planer for moderniseringen af København kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på byens mange cyklister: en flersporet motorvejsstrækning langs de centralt beliggende søer, et indre Vesterbro med modernistiske højhuse og i det hele taget en by med mere beton og færre af byens i dag så attraktive og populære 4-5-etagerskarreer fra omkring år 1900. Gys.

Sådan tænkte man ikke i de første årtier efter Anden Verdenskrig. Industrialiseringen havde medført et befolkningsboom, det kneb med at skabe ordentlige boligforhold, og København var dårligt gearet til den stadig mere udbredte privatbilisme.

Under paroler om lys og luft i stuerne skulle fremtidens borgere huses i moderne bygninger, befriet for den gamle verdens ornamenter og meningsløse pynt.